Sunday, February 20, 2011

erti cinta dari lubuk hati yg dalam??

wahhh.....malam nie,jiwang gitu!!huhu....bkn pe,just nk share pe yg aku dpt nie..entry kali nie...bout 'cinta'..erti cinta...bce ea....
banyak yang mengira  sayang dan cinta hampir sama kan???sebab kegunaan dan bentuk pengungkapan dr segi rasa hampir sama. Tapi setelah mendengar pendapat dr pelbagai pihak,ternyata berbeza fungsi,gunanya dan penempatan.
Biasanya rasa sayang tumbuh lebih dahulu sebelum rasa cinta muncul.
Tumbuhnya rasa sayang dan cinta semua tidak diketahui bila dan sampai bila rasa tu akn wujud,
menurut buku yang saya baca,cinta definisinya tidak terbatas,jadi rasa cinta dan sayang itu jangan dibatasi sebab luas persepsinya dan pandangannya.
Banyak idea dan pendapat yg mengatakan bahawa cinta dan sayang itu saling berhubung.
Rasa cinta dan sayang adalah pemberian tuhan kepada hambanya,
kerana adanya sayang dan cinta mungkin dunia ini akan begitu indah kerana penguninya memiliki rasa diantara rasa yang tersangat mulia.
Munculnya cinta dan sayang bukan tanpa sebab,semua itu mungkin sudah dirancang oleh-Nya.
Antara sayang dan cinta siapa saja pasti sudah mampu merasakan betapa indah,nikmat dan bahagianya.Tapi bagi sesetengah pihak dari rasa sayang dan cinta mungkin banyak yang mengungkapkan rasa sakit dan trauma bahkan sangat benci kerana mengenalnya akibat mungkin pernah dikecewakan.
adanya cinta setiap manusia tentu boleh memahami hal-hal yang mungkin akan memberi kesan kpd kedua pihak..Untuk memiliki cinta ini memerlukan tahap kerana pada hakikatnya semua orang ingin mendapatkan cinta suci yang tinggi nilainya.
Mungkin ketika kita melihat sesuatu yang indah akan berubah taksub,ingin memiliki dan hasrat untuk segera mempunyai. saat kita sudah memiliki kekasih sedang berdiri di depan kita.


contonya bf/gf cantik & kacak secara tidak sengaja kita sudah mengagumi wajahnya,hal itu wajar bg manusia kerana telah di kurniakan  pancaindera utk melihat. Mereka boleh merasa,melihat dll.
“cinta” kedalaman hati dalam jiwa manusia dari ketertarikan dan rasa suka.
kasih sayang adalah kesan dari rasa suka dan cinta jadi tidak ada bezanya,
hanya yg membezakan pengungkapan kasih sayang tersebut antara seorang ibu dengan anaknya, sepasang kekasih, seorang sahabat. perhatian, memeluk, mencium adalah ekspresi kasih sayang seseorang dan wajar jika terjadi dalam diri manusia, tetapi semua ada normalnya untuk menjaga kesucian cinta agar tak terjangkiti oleh nafsu.so ini hanya sebuah pikiran,  masih muda dan kawan2 aku juga muda.
perbezaan suka, sayang, dan cinta bagus sangat dirungkai dari hati yg dalam dan sebuah pengalaman dan sudah menjadi warna pengajaran dalam kehidupan manusia...

btw,2 jela kowt yg aku nk share ngn kowg..
pengalaman dijadikan pengajaran...

No comments:

Post a Comment